Malang, Oost Java, Indonesië - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Bas Kempe - WaarBenJij.nu Malang, Oost Java, Indonesië - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Bas Kempe - WaarBenJij.nu

Malang, Oost Java, Indonesië

Door: bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

01 Februari 2012 | Indonesië, Malang

Na een goede, maar lange vlucht (via Singapore) ben ik afgelopen woensdag op Java aangekomen. Op het vliegveld van Surabaya werd ik door twee medewerkers van de universiteit opgepikt voor de rit naar Malang. Wat naast de hitte meteen opviel, was dat ze hier aan de linkerkant van de weg rijden. De autorit die volgde was iets minder comfortabel dan de vlucht. Het verkeer is chaotisch (lees: aan alle kanten - inclusief vluchtstrook - inhalen, fietsers, 4-persoons-brommers, paard en wagen tussen auto’s en vooral veel vrachtwagen op een tweebaansweg waarop je in NL waarschijnlijk 100 zou mogen rijden) en doordat een deel van de tolweg vanwege een modderstroom die al een aantal jaar (!!) duurt en vele dorpen overspoeld heeft, afgesloten is, hebben we lang in de file gestaan. Maarja, daar doe je natuurlijk niks aan.

Eenmaal bij m’n nieuwe tehuis aangekomen zag het er gelukkig goed uit. Er moesten nog wel wat kleine dingetjes gedaan worden, maar na veel zeuren en een aantal aankopen is dat nu zo goed als geregeld. Samen met drie andere Europeanen woon ik hier in een nieuw huis op een minuutje lopen van de universiteit. M’n huisgenoten zijn een Duitser van begin 30, een jongen uit Estland van 21 en een vrouw uit Denemarken van… 68. Een mooi gevarieerd gezelschap dus! We wonen in een van de luxere wijken van de stad. Echt, sommige huizen hier zijn Enorm... De wijk is verder rustig en het uitzicht is erg mooi, we kijken uit op bergen en een dal waar de stad in ligt. De temperatuur is alleraardigst, zo tussen de 25 en 30 graden. Dat het nu regenseizoen is, was gister voor het eerst goed te merken.

De stad Malang heeft ongeveer 800.000 inwoners, wat meevalt als je weet dat er op Java (3x zo groot als Nederland) meer dan 130.000.000 mensen wonen. Het centrum is een klein kwartier rijden hiervandaan. Omdat zowel de taxi als het met z’n drieën op een scooter zitten niet ideaal blijkt te zijn, wil ik een scooter gaan huren zodat ik m’n eigen gang kan gaan. Alle Indonesiërs lijken trouwens een scooter of motor te hebben, huren doe je dan ook niet bij een bedrijf, maar van iemand die nog een scooter over heeft. In het centrum zijn er twee grote overdekte winkelcentra en verder veel kleine winkeltjes en eettentjes langs de kant van de weg. Het eten valt me niet tegen en is erg goedkoop. De mensen zijn overal erg vriendelijk. Ik ben er nog maar net en woon dus in een goede wijk, maar voor wat ik tot nu toe gezien heb, lijkt het qua echte armoede mee te vallen. Weet niet of ik er nog net zo over denk als ik straks meer van Indonesië gezien heb..

Ook de universiteit ziet er goed uit. Er zijn drie verschillende gebouwen, een zwembad, sporthal en er wordt momenteel gebouwd aan een onderzoekscentrum. Ook zijn er hier kunstgras zaalvoetbalveldjes, waar de doelnetten sinds afgelopen woensdag wel heel hard schijnen te slijten.
Dan over het werk. De studenten hebben nu vakantie en dus is het erg rustig (ook voor mij), maar op 13 februari zal het allemaal losbarsten. Als medewerker van de management faculteit zal ik dan drie vakken gaan geven: Business Communication, (International) Marketing en HRM. Hiernaast zal ik ook wat dingen gaan doen voor de marketing afdeling, vanmiddag heb ik daar een gesprek over (waarschijnlijk..). Het is de komende weken voornamelijk de bedoeling om de lessen voor te bereiden. Volgende week krijg ik een cursus lesgeven en staat al het eerste bedrijfsuitje gepland. Met de leraren van de faculteit gaan we twee dagen naar een plaats in de bergen voor een evaluatie van het curriculum, om zo de vakken en het lesprogramma te verbeteren. Vooruit dan maar weer..

Nouja, dat was het wel weer zo’n beetje voor nu. Ik zal er ook even wat (bewolkte) foto’s opzetten, zodat jullie zelf kunnen zien waar ik terecht gekomen ben.
Tot een volgende keer!

  • 01 Februari 2012 - 07:38

    Maura:

    Hoooi Bas, wat leuk om te lezen! Wat een mooi huis, nog veel plezier! Xx

  • 01 Februari 2012 - 09:14

    Sil:

    Hey Bas,
    Ik hoorde van Olaf wat je gaat doen in Indonesië. Lekker joh! Heel veel succes en ik zal je trouw blijven volgen.

  • 01 Februari 2012 - 10:59

    Monique:

    Hee die Bas,

    Ziet er goed uit dat huisje. Ga hier vooral heel veel genieten en hopelijk een heel leerzame periode. Volgens mij komt dat wel goed met je.
    Liefs

  • 01 Februari 2012 - 21:38

    Paulien:

    dag buurman, nou dat optrekje is niet verkeerd zo te zien, alleen de vrouw van 68... nou ja je kan niet alles hebben. leuk om wat van je te lezen. veel succes met lesgeven.

    groetjes

  • 05 Februari 2012 - 11:11

    Jaap En Marja:

    Hallo Bas,

    Dat ziet er wel heel anders uit dan dat ik me voorgesteld had.
    Volgens mij is het hier wel uit te houden.
    Meester Bas...... veelzijdig talent!
    Wat zal het niveau stijgen daar.
    We volgen je verslagen van hier uit. Zeer benieuwd. Groetjes van Dolf en Laura die hier een weekendje zijn.

  • 06 Februari 2012 - 08:20

    Huub En Yvonne:

    Die Bas .....
    Doet dingen voor zijn werk, die wij in de vakantie graag zouden willen doen.
    Hebben ze daar geen concierge nodig?
    Ik kan ook badmeester, sportleraar, veldknecht.
    Heel veel plezier, en blijf bij de les!

  • 06 Februari 2012 - 20:52

    Tjibbe:

    Dat ziet er goed uit Bassie!
    Doe je best daar, en geniet ervan.

    Gr. Tjibbe

  • 07 Februari 2012 - 10:22

    Niels G.:

    Hee Bas,

    Leuk optrekje.. Vakantie al voorbij :P Wanneer begin je echt met 'werken' ;)

    Enjoy..

    Groeten, Nelis.

  • 08 Februari 2012 - 17:35

    Wilma En André:

    hee die Bas.
    Wauw dat ziet er goed uit. Jij weet het wel uit te zoeken. Mooi appartement zeg. En niet zo hmm over een vrouw van 68. Die universiteit ziet er echt wel bij de tijd uit. had een heel ander beeld. Volgens mij kun jij het daar wel volhouden.
    Geniet nog even van je vrije dagen. Bereidt je lessen goed voor (spreekt de juf) .
    We blijven je volgen.
    Groeten uit het zeer koude Holland waar misschien wel een elfstedentocht wordt gereden.

  • 09 Februari 2012 - 08:45

    Jasper:

    hee bas, ziet er goed uit. Hier is het idd wel koud. Je bent dus precies op het goede moment weggegaan. Succes verder daar en met werken. Hopen dat het je bevalt en je het naar je zin hebt!

  • 11 Februari 2012 - 15:58

    Jan-Willem:

    Hee Bas,
    Het ziet er allemaal goed uit daar! Moet je ochtends vroeg ook les gaan gaan geven?;) veel plezier en geniet ervan!

    Groeten!

  • 16 Februari 2012 - 14:58

    Wim:

    Ha Bas,

    Wat ziet dat er goed uit! Wat verstandig dat je dit koude kikkerlandje weer bent ontvlucht. Gaaf dat je daar les gaat geven. In college sprak je altijd al een aardige woordje Indonesisch, dus dat moet vast goed komen.

    Heel veel plezier en succes daar,

    Groeten Wim

  • 20 Februari 2012 - 15:07

    Tom E:

    Jij gaat je wel vermaken, werkpaard! Hoe beviel de eerste werkweek? Je schrijfstijl blijft leuk om te lezen, benieuwd naar je volgende verhaal. Veel plezier!

  • 24 Februari 2012 - 17:39

    Verie De Graaf:

    Ha Bas,
    Dat ziet er goed uit. Een vrouw van 68 jaar, is dat een lang studeerder? Ha ha. Dan is er nog hoop voor mij.
    Leuk om te lezen waar je bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Malang

Bas

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 1812
Totaal aantal bezoekers 34818

Voorgaande reizen:

19 April 2009 - 29 Augustus 2009

Stage in Honduras!

24 Januari 2012 - 30 November -0001

Werken in Malang, Indonesië

Landen bezocht: