Een aardbeving en meer.. - Reisverslag uit San Pedro Sula, Honduras van Bas Kempe - WaarBenJij.nu Een aardbeving en meer.. - Reisverslag uit San Pedro Sula, Honduras van Bas Kempe - WaarBenJij.nu

Een aardbeving en meer..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bas

06 Juni 2009 | Honduras, San Pedro Sula

Een aardbeving en meer..

Hallo eenieder,

Hier weer een nieuw bericht, met deze keer onder andere de kracht van moeder aarde en van vechtende negers…

Aardbevingen zijn in Honduras errug zeldzaam, ze vinden hier bijna nooit plaats. Toevallig afgelopen week wel, rond half 3 in de nacht van woensdag op donderdag. Hierdoor heb ik nu net zoveel aardbevingen meegemaakt als bijvoorbeeld collega’s van een jaar of 30. Met een kracht van 7.1 op de schaal van Richter is het de zwaarste aardbeving die hier ooit heeft plaats gevonden. Natuurlijk was deze buitenlander ter plekke om er verslag van te doen!

Door de eerste schokken schrok ik wakker, maakte m’n kamergenoot Roy wakker en we haasten ons om in de deuropening te gaan staan. Net op tijd! Ongeveer twee seconden later viel de kast om, op mijn bed en knapte het raam waar Roy onder sliep kapot. Alles schudde en we voelden ons alles behalve veilig. Mensen schreeuwden, honden blaften (wanneer niet) en we hoorden van alles vallen. De aardbeving duurde zo’n 30 seconden en na de beving hebben we de nacht op straat doorgebracht, waar we opgeschrikt werden door meerdere naschokken. Ravage en paniek alom.

Ik kan me voorstellen dat jullie denken dat het zo ongeveer gegaan is. Dat is niet zo, het ging meer zo: Midden in de nacht werd ik wakker en echt alles was aan het schudden, hierbij klonk er een gevaarlijk geluid (nee, geen blaffende honden). Ondanks dit had ik, uiteraard door het vroege tijdstip, nog niet echt door wat aan de hand was. Roy wel, maar tot een beter idee dan maar gewoon in bed te blijven liggen kwamen we niet. Toen de aardbeving voorbij was, moesten we van de familie naar buiten. Stonden we even later dus op een donkere straat (stroom was uitgevallen), net als de rest van de buurt. Toen er na een half uur geen naschokken geweest waren, zijn we maar weer gaan slapen. Die nacht zijn er nog wel naschokken geweest, maar daar ben ik doorheen geslapen. Ik was overigens niet de enige die niet helemaal door had wat er gebeurde, de vader van de familie dacht dat er een inbreker probeerde binnen te komen en stond de deur dicht te houden.

In het huis was er eigenlijk geen schade, maar aan de rand van de stad is er een brug ingestort en in winkels en bij andere bedrijven was er schade. Hoe en wat weet ik niet precies, in de krant stond dat er ook mensen zijn overleden en er gewonden waren. Het is maar goed dat het ’s nachts heeft plaats gevonden, overdag was de ravage denk ik veel groter geweest. Hierna hebben we een dag of 4 geen internet gehad, vandaar dat ik deze keer niet aan mijn wekelijkse verhaal toegekomen ben. Er zijn de afgelopen week wel naschokken geweest, ook vandaag nog, maar deze waren niet erg gevaarlijk.

Verder heb ik de laatste tijd veel mooie dingen gedaan hier, met als hoogtepunt een trip naar de watervallen van Pulhapenzak, op een uur rijden van San Pedro Sula. We hebben een tocht gemaakt om uiteindelijk in een grot achter de waterval te komen. Deze tocht was echt de moeite waard, om achter de watervallen te komen moesten we over rotsen klimmen, van rotsen in het water springen en door het water lopen en zwemmen. Hoe dichter we bij de waterval kwamen, hoe minder we zagen door het opspattende water (het water valt 44 meter naar beneden). Later nog een keer terug gegaan en toen kwamen we jongetje tegen die ons naar een andere grot bracht. Was echt mooi. Het mooiste wat we tot nu toe hier gedaan hebben.

Ook ben ik wezen stappen (dat is hier gelukkig veel dansen), naar de bioscoop geweest, veel gekaart, gekart, hard gelopen, hardgelopen, Spaans geleerd, winkels bezocht en bokstraining gehad. Kortom, dingen die ik in Nederland ook veel doe. De bokstraining is wel mooi. Via via hadden we een telefoonnummer gekregen van een leraar die we maar eens moesten bellen als we zouden willen boksen. Ik kon natuurlijk niet wachten om te bellen en dus hebben we deze week een afspraak gemaakt. Daar aangekomen bleek de trainer een voormalig Midden-Amerikaans kampioen kickbocksen te zijn (hij is nu rond de 30 denk ik) en een van zijn pupilletjes die aan het trainen was, is de Hondurees kampioen boksen. Wel mooi om tussen deze 50 cents wat aan de conditie te doen. Ze zijn overigens erg aardig, kan me niet voorstellen dat je snel ruzie met ze hebt. En na een paar weken 2 keer per trainen, hoef ik me helemaal nergens meer onveilig te voelen in deze criminele stad!

Op het werk wordt het inmiddels de hoogste tijd om met de promotie te beginnen. Hele dagen achter de computer zitten te koekeloeren is niet echt bevorderlijk voor m’n humeur. Hoop volgende week dan ook echt met de promotie te beginnen. Gelukkig heb ik af ten toe tijdens het werken wat tijd vrij kunnen maken om uit eten te gaan (bv. lunch van 12 tot 3) en om met collega’s de CL finale te kijken.

Net als Nederland speelt Honduras zaterdag (VS) en woensdag (El Salvador) kwalificatiewedstrijden voor het WK en woensdag gaan we naar het stadion. Gisteren (vrijdag) tijdens het uit eten liep het personeel al in voetbalshirts rond en hingen er overal versieringen in de kleuren van Honduras, dus ik verwacht dat het een groots spektakel gaat worden!

Hierover later meer! Doe het rustig aan.. De groeten!

(De foto's volgen binnenkort)

  • 06 Juni 2009 - 18:09

    Loes:

    Hee broer!!

    Ik ben de eerste(A)

    Haha wat een lachen.. jij met je aardbevingverhalen, dacht al dat heeft mama niet verteld dat je dat gemaild hebt en nee het is een grap.. Mama en ik lagen keihard dubbel! dankje:)
    Succes met je promotie en veel plezier met voetbal en stappen enzo!!

    Liefs

  • 06 Juni 2009 - 18:20

    Monique:

    hee journalist,

    als het met je studie niks word kun je nog altijd bij de krant gaan werken. maar zonder gekheid wij zijn blij dat het met die aardbeving is mee gevallen. Had ook de eerste optie kunnen zijn. Jij maakt wat mee daar. Doe voor de rest geen rare dingen en je hoeft ook geen bokskampioentje te worden. liefs

  • 07 Juni 2009 - 11:18

    Jasper:

    Haha Bas Grapjas, Ik dacht al zo die heeft geluk gehad... Je moet schrijver worden met je fantasiën ;)

  • 08 Juni 2009 - 08:29

    Bram :

    Basti fantasti,

    Die kast heeft geluk gehad dat hij niet op jou stalen lichaam terecht is gekomen. Was 'ie er een stuk slechter aan toegeweest. Knap staaltje misleiding trouwens. Ik ging er met beide benen in en oma denkt nog steeds dat je aan de dood ontsnapt bent.

    Veel plezier overmorgen bij de wedstrijd tegen El Salvador. Hopen dat "jullie" je van die 2-1 nederlaag kunnen herstellen. Succes met de promotie, jij ook rustig aan (of is dat wat overbodig?) en de groeten.

  • 09 Juni 2009 - 09:28

    Maikel:

    Haha, superverhaal! Ik kon me bij het lezen van het stuk al niet voorstellen dat je wakker was geworden en uberhaupt het bed uit zou komen! erg realistisch!
    Ben bij je terugkomst benieuwd naar je nieuwste danspasjes, goed oefenen, succes!
    De groeten!

  • 09 Juni 2009 - 09:46

    Frank:

    Tjonge jonge, jij en boksen, dansen en noem maar op. Dat klinkt als erg onrealistisch! Maar wel fijn dat je daar hele andere kanten van jezelf leert kennen:)

    Groeten Frank

  • 10 Juni 2009 - 18:25

    Paulien:

    hallo buurman,

    een aardbeving nog wel. dat zal erg schrikken geweest zijn.. tja je maakt eens wat mee aan de andere kant van de wereld, en ik ben het met Monique eens.. je zal het goed doen als reporter. liefs de buurvrouw

  • 11 Juni 2009 - 08:18

    De Texelaars.:

    Dag koele kikker,
    Maakt daar een aardbeving mee van 7.1 en blijft gewoon in zijn bed liggen. Als de landmacht oefent met bommen gooien op vliehorst zit ik rechtop s'nachts. Ik zie en merk dat je daar van alles meemaakt. Wachten weer vol verwachting op je vervolgverslag. Geniet ze en maak indruk met je product op die 4voeter.
    Liefs.

  • 11 Juni 2009 - 17:04

    Fam. Van Sam:

    hoi Bassie,conzales moi bienos ez servesses die capos sollo kantata muchos machos vallos, jaa Bas daar wordt je stil van uncle Sam is muchos bien de hondurastaal knobbel.
    Dus als ik een keer wat moet vertalen,shouto Sam.
    Uit de berichtjes van jouw kunnen we wel afleiden, dat je daar ook goed op je plaats bent, maar wij weten dat Bas zich super ras aanpast. Over de mooie chikkes lees ik niets, hebben ze geen damesras in Honduras, waar laat je je last.Of zeggen de chikkies,---lama's bas.Dus plaats ook eens een paar mooie foto's van die chikkies, of van die big mama's.Hard werken Bas dat is geinig, hoe kom je d'r op, als je dat heel vaak in berichtjes zet gaan we misschien nog geleuven of gleuven. groetjes van ons en honderas ze verder,
    fam. van Sam


  • 11 Juni 2009 - 20:24

    Onkel Hubert:

    Ha die Bas, bij ons zoeken ze nog mensen die in het buitenland nog echt kunnen genieten en geen heimwee hebben. Zal ik je sollicitatie alvast aankondigen? Je hebt ook journalistieke gaven, net als Dolf en Bram. Jullie kunnen mooi een boek gaan schrijven : Een Achterhoeker in the great wide open, of Hoe overleef ik mijn eerste aardbeving. Mazzelpik! Als ik iets mee wil maken, dan moet ik ik duur kaartje kopen voor een pretpark, of me helemaal het schampes zuipen. Ik hoop dat je blijft genieten, en ik weet ik zeker dat je nog meer gaat genieten als je terugkomt. Pindakaas, hagelslag, stampot andijvie, snert, Doktertje, frikandellen, patatje oorlog, Grolsch, melige zussen, foetermoeder, strenge vader, eigen slaapkamer,Hema,Longa, ranja, oma, Nutella, etcetera, etcetera. Bas, wie denkt an oe! En vertel doar wal an iederene dat ow Moo van te Welscher is!!! Adios.

  • 12 Juni 2009 - 17:01

    Merijn:

    Hej Bas,

    wederom een echt leuk stukje om te lezen!
    Ga zo door ;)
    Gaat je vakantie met Keeg nog wat worden of?
    Nou spreekje !

    Gr Merijn

  • 16 Juni 2009 - 20:41

    Tjibbe:

    Fantastisch verhaal! Moest meerdere malen lachen...

    Maar goed...

    Succes nog daar in Mexico

    Tjibbe

  • 17 Juni 2009 - 14:13

    BPmanager!:

    Hey Topper bababas!

    Ten eerste wil ik je nog ff feliciteren met het geweldig behaalde promotie van Longa 3! Ik zou zeggen laat die promotie in Honduras maar zitten, want die van ons overtref je NOOIT!!;) haha Moet ook tevens afscheid van je nemen. Mijn ongekende inzicht en mijn superieure balbehandelingen zul je volgend jaar niet meer kunnen bewonderen. Ik ben volgend jaar namelijk weer bij Erix te vinden maar ik zal je missen! We drinken nog wel een x een goud gele rakker in L'voorde als je weer terug bent.

    Ciao!

  • 21 Juni 2009 - 14:29

    Jasper:

    hahah mooi gesproken!!

  • 22 Juni 2009 - 16:48

    Marloes:

    Hallo Bababas wat een briljante verhalen :D kreeg van Maikel deze site door en ik ben er blij om! Wat goed dat je je tot wereldreiziger hebt ontpopt,Honduras, das weer eens wat anders dan de achterhoek :P Hoop dat je aan alle gevaren daar slechts mooie verhalen overhoudt en geen andere schade ;) Heel veel plezier en niet te hard werken das niet goed voor je! Geniet ervan,

    x marloes
    (tot op de Kermis maar weer?:)

  • 27 Juni 2009 - 18:20

    Hallo Bas,:

    Even een bericht vanuit Lichtenvoorde. Ik dacht al, na het lezen van je bericht, Bas die zo maar uit zijn bed springt, wat kan een stage je toch veranderen. Maar gelukkig blijf je Bas.
    Fijn om te lezen dat je leert dansen, dit zal ik onthouden !!!!!!!!!!
    Niet te hard werken aan je promotieonderzoek.
    Groeten, Verie

  • 29 Juni 2009 - 17:12

    Ingmar:

    Bas, ik lees meerdere malen dat ze geen vertrouwen in jou hebben. Ik heb dat wel!!

  • 29 Juni 2009 - 17:13

    Ingmar:

    Oh en natuurlijk veel plezier verder daar en heel veel succes met de staatsgreep! Hoop dat het lukt.

    Groeten!

  • 01 Juli 2009 - 15:29

    Bas:

    Moet je de president nog verdedigen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, San Pedro Sula

Stage in Honduras!

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2009

Reis door het midden van Amerika

26 Juli 2009

Vakantie!

06 Juli 2009

Belize!

06 Juni 2009

Een aardbeving en meer..

18 Mei 2009

De eerste lootjes..
Bas

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 34929

Voorgaande reizen:

19 April 2009 - 29 Augustus 2009

Stage in Honduras!

24 Januari 2012 - 30 November -0001

Werken in Malang, Indonesië

Landen bezocht: