De eerste lootjes.. - Reisverslag uit San Pedro Sula, Honduras van Bas Kempe - WaarBenJij.nu De eerste lootjes.. - Reisverslag uit San Pedro Sula, Honduras van Bas Kempe - WaarBenJij.nu

De eerste lootjes..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bas

18 Mei 2009 | Honduras, San Pedro Sula

Op de een of andere manier kreeg ik de indruk dat sommigen van jullie het tijd vonden voor een nieuw verhaal, hier is het dan…

Na ongeveer een maand in San Pedro Sula begin ik al aardig gewend te raken aan alle rare dingen hier. Zo verbazen het verkeer en de gewapende bewakers bij alle winkels me eigenlijk al niet meer. In het grootste gedeelte van de stad ben ik inmiddels wel geweest en ik heb me nergens onveilig gevoeld op straat. De straten zelf zijn overigens wel onveilig, grote open putten op de stoep van een van de drukste straten, het kan allemaal hier. Het is wel zo dat ik, omdat ik net iets minder bruin ben dan de Hondurezen, op straat en in winkels vrij veel aangestaard word.

Het is hier naast warm, zo’n 35 graden met een erg hoge luchtvochtigheid waardoor de gevoelstemperatuur zo’n 10 graden hoger ligt, ook erg lawaaiig. Vanaf 7 uur ’s ochtends rijden er fruitverkopers met paard en wagen door de straat, heel ouderwets zou je denken, maar ze hebben flink geïnvesteerd in hun megafoons, waarmee ze met gemak de hele buurt wakker schreeuwen. Uitslapen is er dus niet bij. Ook zijn er echt de hele dag door honden aan het blaffen (het enige voordeel is dat ze dan als goed is niet bijten) en is de buurjongen nogal muzikaal. Hij speelt blokfluit en doet dit het liefst zo laat mogelijk in de avond (en inderdaad, hij heeft in het leger gezeten!).

Met deze temperaturen is zwemmen geen straf. Zo zijn we inmiddels twee keer wezen zwemmen bij familie van het gastgezin, zij wonen in het rijke gedeelte van de stad en hebben (dus) een zwembad in de tuin. We zijn door de buurt gelopen en hebben een paar huizen gezien die niet zouden misstaan in de Godfried Bomansstraat. De wijk grenst aan een rivier en langs deze rivier is een krottenwijk gebouwd. We hoefden alleen maar een grasveldje door te lopen om bij deze krottenwijk te komen. Als je dan naar links kijkt zie je enorme huizen met grote muren en hekken er omheen, als je naar rechts kijkt zie je krakkemikkige hutjes gemaakt van golfplaten. Dat geeft wel een beetje aan hoe het hier is, het schijnt dat de meeste mensen in de rijke buurt ook niet op een eerlijke manier aan hun geld gekomen zijn. Ze zijn bijvoorbeeld door drugshandel of door contacten met de corrupte regering aan hun centen gekomen.

De verschillen tussen arm en rijk blijken wel uit meer dingen, zo zijn er hier enorme, luxe, overdekte winkelcentra, maar onderweg daar naar toe kom je bij alle stoplichten bedelaars tegen. We waren laatst ’s avonds bij een tankstation waar enorme pick ups rondreden, maar waar ook aan drugs verslaafde jongetjes lagen te slapen (alsof dat niet erg genoeg is, was er een vrouw zo vriendelijk hun zakken te rollen). Je kansen worden hier voor een groot gedeelte bij geboorte al bepaald en ik vraag me af of dit ooit beter zal worden…

De natuur in dit land is erg mooi, er is hier van alles te zien, mooie kusten, tropisch regenwoud, bergen, natuurparken en veel diersoorten. Maar om nou te zeggen dat de Hondurezen er zuinig op zijn… Ze gooien hun pruttel namelijk echt overal neer. In de stad langs de weg ligt allemaal afval en langs de weg naar en op het strand zelf was dit ook het geval. Ondanks dit is het land nog vele malen mooier dan Nederland. Er zijn hier publieke stranden en privé stranden, wij zijn naar een privé strand gegaan, want op een publiek strand lig je niet alleen tussen veel meer mensen, maar ook tussen het afval. Over dit privéstrand verder geen klachten, de palmbomen stonden er netjes bij en het water was voorverwarmd tot een graadje of 25.

Vorige week zijn we hier naar straatraces geweest. Deze waren legaal, want er was politie bij aanwezig, veilig dus? Neen. Er waren niks geen hekken en omdat iedereen bang was ook maar iets te missen, stond het publiek zowat midden op straat. Dit in combinatie met de rijstijl van de ‘coureurs’ maakt dat het niet echt (of echt niet) veilig is. Die gasten rijden namelijk als ware manjaks, zelfs na een ongeluk wanneer ze het eigenlijk rustig aan zouden moeten doen. De ambulance moest er dan ook drie keer op uit (ook hier wilden toeschouwers niks van missen), maar wonder boven wonder heeft iedereen het overleefd.

Verder zijn we naar een voetbalwedstrijd geweest. De bovenste vier teams van de nationale competitie strijden in play offs om de titel. In deze stad spelen twee clubs, deze zijn als tweede en derde geëindigd in de competitie en moesten dus tegen elkaar. Er deden een paar aardige spelers mee in deze fysieke wedstrijd en ook het publiek was (zoals verwacht) bloedfanatiek. ‘Mijn team’ verloor met 3-1 en is inmiddels uitgeschakeld. Wat betreft voetbal blijft het niet alleen bij kijken, zelf voetballen we ook zo’n twee avonden in de week. We zijn hier nu met vier Nederlanders bij het gastgezin en opereren als een geoliede ‘naranja mechanica’.

Gister zijn we met de school waar we Spaanse les hebben gehad naar de Maya ruïnes in Copan geweest. Om 5 uur ’s ochtends zijn we al vertrokken en om 10 uur ’s avonds waren we er weer, maar het was de moeite waard. De rit er naar toe was al mooi, door de bergen en door kleine dorpjes en de ruïnes zelf waren ook mooi om te zien. Niet onaardig wat ze zolang geleden allemaal al konden bouwen.

Tot nu toe klinkt het misschien als een vakantie, maar wat ik hier vooral doe is werken, hard werken. Om 8 uur Hondurese tijd word ik door een collega opgehaald (Nederlandse tijd is dit tussen kwart voor en kwart over 9). Vervolgens zit ik ’s ochtends op kantoor om aan mijn opdracht te werken en gaan we ’s middags meestal naar winkels waar producten van het bedrijf verkocht worden. Ik ben dan medeverantwoordelijk voor de controle of deze producten wel recht en met het logo naar voren in de schappen staan. Ik wil niet opscheppen, maar na een inwerkperiode van inmiddels 3 weken gaat het me al aardig af. Bij deze verantwoordelijkheid horen gelukkig ook privileges, zo heb ik bedrijfskleding, een mobiel (net geen iphone), een eigen sleutel van de wc en een nieuwe bureaustoel gekregen. Verder zijn de collega’s erg aardig, al verlopen de gesprekken niet altijd even soepel, zij spreken geen Engels en mijn Spaans is ook nog verre van perfect.

Voordat ik hierheen ging, had ik via e-mail contact gehad met mijn begeleider bij het bedrijf (althans, ik dacht dat hij mijn begeleider was) en dus dacht ik te weten wat ik hier moest doen. Op mijn eerste dag bij het bedrijf kwam ik er echter achter dat ze iets anders van me willen. Ze willen dat ik twee van hun producten ga promoten, om deze bekender te krijgen bij de consumenten. Het ene product is een light-drankje zonder suiker en calorieën, het andere product is voer voor de door mij geliefde viervoeters. Van te voren onderzoeken wat de beste manier is om dit te doen kennen ze niet, ze beginnen en dan zien ze wel hoe het loopt. Tot nu toe doen ze trouwens helemaal niet aan marketing, zal wel niet belangrijk genoeg zijn. Het zal jullie vast niet verbazen dat de organisatie op veel punten verbeterd kan worden. Tot nu toe krijg ik echter nog niet echt de indruk dat ze ook willen veranderen, maar of dit klopt.. daarover later meer..!

Ik hoop dat in Nederland ook alles goed is en binnenkort zal ik jullie wel weer op de hoogte brengen van mijn avonturen hier! De groeten!

  • 18 Mei 2009 - 08:49

    Freek:

    Bas!
    Ik kon een glimlach af en toe niet onderdrukken, leuk geschreven! Tis idd verre van vakantie, ik heb gehoord dat de potjes in de Hondureze supermarkten geregeld scheef staan namelijk!
    Waarom staan je oranje schoenen niet op de foto?

    Geniet nog even,
    Freek

    ps jijbent

  • 18 Mei 2009 - 09:11

    Barnt:

    Guapo!
    Goed stukkie, erg herkenbaar allemaal.
    Welke supermarkt is het? De antorcha? Daar hebben ze zowaar nutella..

    'n light drankje promoten lijkt me zo makkelijk nog niet. Volgens mij maakt het ze daar allemaal geen reet uit hoe dik ze zijn.

    Heb je de superjugos al ontdekt? TIP: aardbei, melk, cornflakes, naranjas en 2 scheppen suiker..

    Geniet nog maar even van dat prachtige, maar oh zo arme, land.


  • 18 Mei 2009 - 21:24

    Eski:

    Prima stukje! Mooi om te horen dat je al zo veel verantwoordelijkheden hebt :) Veel plezier nog daar en we horen van je!

    groeten

  • 19 Mei 2009 - 09:53

    Monique:

    heej Bas

    goed om te horen en te lezen dat je het prima naar je zin hebt. Zal je wel zwaar tegen vallen dat je niet kunt uitslapen. Das je grootste hobby.Gaaf dat je zoveel mooie dingen in de omgeving ziet. Veel foto's maken hoor!!
    geniet er van..... liefs

  • 20 Mei 2009 - 15:31

    Leonie:

    Bas!!! nou zo te lezen vermaak je je wel.. ondanks het harde werken!!! zou wel heel raar zijn om daar rond te lopen als een blond nederlands mannetje:P haha maar vooral om dat allemaal te zien! die sloppenwijken enzo...
    geniet daaro he!!! en probeer niet al te hard te werken!;)
    Liefs Leonie

  • 20 Mei 2009 - 20:46

    Loes:

    Heee broertje!

    Leuk verhaal om te lezen en mooie foto's! Echt lekker weer daar, jaloers..
    Ik heb bijna mijn stage erop zitten, opdrachten afgerond dus heb nu lekker twee weken echt vakantie!
    Succes nog daar en geniet ervan, ben je al beroofd??

    Liefs Loes

  • 21 Mei 2009 - 20:17

    Verie:

    Hallo Bas,
    Fijn om te lezen dat het goed gaat. Slapen doe je maar weer in Lichtenvoorde. O ja Monique heeft gevraagd of je niet wilt vergeten om een zwerf hond mee te nemen. Ras maakt niet uit.

  • 03 Juni 2009 - 09:17

    Maikel:

    Bababas!

    In het oranje gehuld, zo zien we het graag! Heb samen met Ian jou nog proberen te bereiken om te vertellen dat de missie van Longa 3 is geslaagd, gefeliciteerd en neem er een paar biertjes van op rekening van G. Strank. Haha, mooi om te lezen over je geliefde viervoeters... je zal ze ook moeten laten zien hoe je het voer het beste kan geven.. en weg is je angst!! Hoef ik je ook nooit meer met een rood hoofd (en op de achtergrond een chiwawa) uit het steegje zien komen sprinten! Hey succes daar en tot je volgende verhaal!

    Groeten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, San Pedro Sula

Stage in Honduras!

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2009

Reis door het midden van Amerika

26 Juli 2009

Vakantie!

06 Juli 2009

Belize!

06 Juni 2009

Een aardbeving en meer..

18 Mei 2009

De eerste lootjes..
Bas

Actief sinds 23 April 2009
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 34928

Voorgaande reizen:

19 April 2009 - 29 Augustus 2009

Stage in Honduras!

24 Januari 2012 - 30 November -0001

Werken in Malang, Indonesië

Landen bezocht: